ANALIZĂ Învățământul superior în cifre: abandon și taxe în creștere, finanțare redusă

12/08/2013 8:33

Print pagePDF pageEmail page

ANOSR 2013 2014

O analiză a Alianței Naționale a Organizațiilor Studențești din România (ANOSR) arată că subfinanțarea din educație a afectat și învățământul superior.

Astfel,  rata de abandon după primul an de studiu a ajuns la aproape 50%, iar numărul de studenți a scăzut, după ce taxele de studiu au crescut în ultimii ani în mai toate universitățile. ANOSR solicită așadar alocarea celor 6% din PIB pentru Educație.

Ce arată cercetările internaționale:

  • statele analizate de OECD în 2011 câștigă, în medie, o sumă de 91.036 de dolari de pe urma fiecărui absolvent de sex masculin, la care se adaugă noi locuri de muncă create de absolvenți și dezvoltarea generală a economiei prin inovațiile aduse
  • strategia Comisiei Europene ”Europa 2020”3 arată faptul că până în 2020 circa 16 milioane de noi locuri de muncă vor necesita calificări superioare, în timp ce cererea de personal necalificat va scădea cu aproximativ 12 milioane
  • un alt studiu OECD arată că, în statele analizate în ianuarie 2013, speranța de viața a unui bărbat de 30 de ani care a absolvit un ciclu de învățământ superior este cu 8 ani mai mare decât în cazul unui bărbat de aceeași vârstă fără studii superioare
  • mai mult, studiul arată că participarea la vot în rândul populației cu studii superioare este mai mare cu 15% decât în cazul populației fără studii, acestă diferență crescând chiar până la 27% în cazul tinerilor cu vârste cuprinse între 25 și 34 de ani
  • inclusiv nivelul de satisfacție asupra vieții este influențat de nivelul de educație, datele studiului arătând că diferența în acest sens între populația cu studii superioare și populația fără studii este de 18%.

Consecințele subfinanțării educației în România:

  • au crescut taxele de studiu și taxele de cămin
  • bursele nu acoperă necesarul de masă și cazare, fiind de două sau chiar și de trei ori mai mici decât prevede legea
  • jumătate dintre studenții din România renunță la studii în mare parte datorită alegerii greșite/neinformate a facultății și a lipsei resurselor financiare și a creșterii constante a taxelor
  • România este pe penultimul loc în Europa ca rată a absolvirii studiilor superioare
  • durata medie de școlarizare în învățământul superior este de 1,3 ani
  • în România învață de două ori mai puțini studenți față de acum patru ani

Ce soluții le propun studenții guvernanților:

  • alocarea unui procent de minimum 6% din PIB pentru educație, direcționat către finanțarea de bază a universităților și reducerea abandonului universitar
  • să fie consultați în procesul de elaborare a strategiei Ministerului Educației Naționale privind modul de utilizare a fondurilor europene ce vor fi alocate în perioada 2014 – 2020
  • modificări ale Legii Educației Naționale.
Tags:

Comentează şi tu