Povestea unui inventator: Titirezul controlabil inventat în România, made in Germany

12/02/2014 12:46

Print pagePDF pageEmail page

ioan-grosu-titrezul-controlabil

    Titirezul este o jucărie cunoscută de mai mult de 2000 ani. Magia sa constă în proprietatea sa de a avea o poziție verticală când este în rotație. A fost necontrolabil, însă nu pentru mult timp. Invenția unui român a schimbat această percepție.

     Prof. univ. dr. Ioan Grosu a inventat titirezul controlabil, ce a primit medalia de argint la salonul de la Geneva. Jucăria a luat naștere în Laboratorul de Fizică Didactică de la Facultatea de Bioinginerie Medicală, UMF Iași, pe 2 mai 2006. Prin adăugarea unor magneți titirezul clasic a devenit controlabil, explică Ioan Grosu.

    Antreprenorii români nu au știut însă să valorifice invenția. Titirezul, premiat la salonul de la Geneva, este produs acum în serie de un investitor german, sub numele de TOP-SPEEDY.

   Este o noutate absolută în Europa și în lume. Jucăria este interactivă, educativă și științifiică și ajută la educarea răbdării, încrederii de sine, perseverenței și a deprinderilor practice și tehnice.

   Într-un interviu acordat Edu-News.ro, Ioan Grosu mărturisește că seriozitatea și profesionalismul l-au ajutat și i-au garantat astfel succesul.

1.    Când și de unde a pornit pasiunea dumneavoastră pentru inventică?

Nu pot spune că am o pasiune pentru inventică….pentru a te implica în inventică trebuie să ai idei iar ideile apar muncind într un anumit domeniu. În munca mea de fizician când mi-am pregătit lecțiile , laboratoarele am avut diferite idei. Pe cele originale le-am publicat sau brevetat.  Deci locul este Iași , momentul de timp, când aveam 40 ani adică cam prin 1985

2.    Cât de anevoios este drumul inventicii?

Dacă ai idei este foarte simplu.Cum să ai idei este mai greu de găsit o metodă și  nu stiu alta decât munca serioasă. Ideile apar în timpul muncii. Nu este o rețetă.

3.    Care sunt sursele dumneavoastră de inspirație?

Munca profesională serioasă poate facilita apariția de idei

4.    Credeți că inventica ar putea ajunge materie în școli?

Câteva noțiuni ar fi utile dar nu propagandistic, electoral și superficial. De exemplu eu sunt de părere că Brevetul Titirezului Controlabil ar putea fi răsfoit de către elevii din clasele mari (după ce au avut posibilitatea să se joace pe săturate…)…în așa fel încât să observe că este un limbaj specific , trebuie respectate niște reguli DUPĂ ce este o idee originală. Titirezul Controlabil rezolvă o problemă veche : mai mult de 2000 ani lumea a folosit Titirezul dar el a făcut ce a vrut el adică a avut o mișcare imprevizibilă….folosind 2 magneți permanenți a fost făcut ASCULTĂTOR  !!!!! Este un exemplu DIDACTIC de a introduce noțiunea de noutate….prin niște conexiuni din diferite domenii….titirezul milenar+magneți permanenti destul de vârstnici și ei dar așezați într-o anumită configurație schimbă complet lucrurile……De asemenea, zic eu că o poză a acestui Titirez ar putea fi pe coperta unor manuale de Fizică……Liceele tehnice ar putea să-l adopte ca un proiect și să-l modifice , modernizeze etc

5.    Cât de inventivi sunt românii

Nu pot da un răspuns profesional la această întrebare….iar afirmații fără acoperire nu este hobbyul meu…..Judecând după participarea la Salonul de Invenții Geneva (unde eu am participat de 2 ori ) stăm bine….mai bine decât la fotbal sau testul PISA….dar un amănunt mă deranjează : Germania nu a participat……

6.    Care este cea mai importantă invenție a dumneavoastră?

Toate invențiile sunt importante….dar subiectiv fiind pot spune că cele două de interes popular mi-au adus cele mai multe satisfacții (un Argint în 2007 pentru Titirez și un Aur în 2013 pentru Curcubeul de gradină –coautor Prof.dr.fiz. Ilie Diaconu ).

titirezul-controlabil

 

Iată cum poate fi folosit titerezul controlabil în cadrul activităților didactice

1. Pentru clasele I-VIII:

– dispozitivul utilizat în jocurile propuse de realizator contribuie la îmbunătățirea coordonării motrice a copiilor, educarea răbdării, perseverenței, voinței și atenției acestora. Încurajează interacțiunea dintre copii în cadrul jocului și formarea unui comportament moral,  deoarece presupune respectarea unor reguli de joc.

– oferă condiții de observare directă și de experimentare a unor fenomene fizice (acțiune/reacțiune, forța de atracție/respingere) studiate în clasa a IV-a pentru simularea rotației Pământului în jurul Soarelui.

2. Pentru clasele IX-XII

– dispozitivul tehnic poate fi folosit ca material didactic la modulele prevăzute în planurile Cadru la disciplina Fizică, la capitolele Mecanică și Electromagnetism.

– cu ajutorul dispozitivului se pot simula mișcări de rotație, de translație. Dispozitivul se poate deplasa pe orizontală, pe verticală și se pot evidenția interacțiuni magnetice.

– Se recomandă ca material didactic ce poate fi utilizat în cadrul orelor teoretice și la activități de laborator.

3. Pentru liceele tehnologice, școli de maiștrii și școli post liceale tehnice

– dispozitivul tehnic poate fi folosit ca material didactic la modulele prevăzute în planurile Cadru de Învățământ la Învățământul Profesional și Tehnic, deoarece găsește utilitatea la modulele Mecanică, Electromecanică și Electric.

– Dispozitivul se poate deplasa pe orizontală, pe verticală și se pot evidenția interacțiuni magnetice.

– ca material didactic poate fi utilizat în cadrul orelor teoretice cât și la instruirea practică.

– se recomandă folosirea dispozitivului ca material didactic la orele de fizică și tehnologie.

Tags:

Comentează şi tu