(P) Școala digitală: soluții de comunicații inteligente în școli și licee pentru un învățământ performant

03/05/2016 23:19

Print pagePDF pageEmail page

   Cu un an în urmă, școlile și liceele din România doar își imaginau ce ar putea face tehnologiile digitale pentru elevi și pentru sistemul de învățământ în general. Instituțiile de învățământ se concentrau asupra celor mai importante obiective: prezența cât mai mare a tinerilor la ore și îmbunătățirea performanțelor școlare ale acestora, traduse prin susținerea cu succes a examenelor de evaluare națională, respectiv de bacalaureat. Pe de altă parte, o întrebare devenise deja lait motiv: cum facem să asigurăm accesul la o educație de calitate tinerilor din toate județele țării, chiar și celor din localitățile izolate?

   Noțiuni precum de teleprezența, interconectare sau tabla interactivă păreau, desigur, să țină de cu totul altă lume, foarte îndepărtată. Sau, mai degrabă, ele nici nu existau în vocabular.

   Azi, cel puțin pentru 10000 de tineri din județele Brașov, Tulcea, Constanța, Iași, Brăila și Galați, viitorul e deja aici.

   Schimbarea a venit prin intermediul unor proiecte realizate din fonduri europene și al unui parteneriat în premieră: trei companii, Telekom Romania, Cisco și Webhit. Cele trei și-au unit eforturile pentru a crește nivelul educațional în România și au implementat  tehnologii moderne pentru un învățământ performant, pe care le-au dus în 36 de școli și licee din țară. Cel puțin deocamdată! Prin soluțiile digitale pe care le-au implementat, au adus la un numitor comun interesele și nevoile elevilor, performanțele individuale, dar și preocupările instituțiilor de învățământ și ale autorităților.

   Programele dezvoltate asigură astăzi accesul elevilor din zone izolate la conținut de calitate superioară, prin faptul ca profesorii ce aceseaza aceste tehnologii isi adapteaza lectia la clasa pentru mediul digital. Concret, școlile și liceele din orașe diferite sunt interconectate prin teleprezență și prin tabla interactivă, astfel încât elevii pot participa simultan la aceeași lecție, derulată în una dintre școli. Mai mult, tehnologiile moderne au determinat creșterea prezenței la clasă a elevilor, care sunt atrași de caracterul informal și interactiv al lecțiilor. În plus, conținutul lecțiilor este înregistrat și încărcat pe o platformă online dedicată pentru a fi ulterior accesat de către elevi.

Cum percep copii aceste facilitati moderne de invatare?

Teleprezenta2

  „Mi-a placut ca am invatat in primul rand cum sa utilizam aceste dispozitive. Putem acum sa facem pregatire cu cei din alte locatlitati” – Teodor Bordei, elev Tulcea

   „Am avut o lectie despre judetul nostru in care am prezentat diferite obiective turistice colegilor din Brasov si Mahmudia. Acum, cand vor ajunge la Tulcea, vor sti ce sa viziteze”.  – Ovidiu Balan, elev Tulcea

   Rezultatul? Performanță crescută și un nivel al competitivității ridicat. Statisticile vorbesc de la sine.

   În județul Tulcea, gradul de promovare a examenului de bacalaureat a crescut în 2015 cu 14% în liceele care au implementat aceste soluții iar in Brasov s-a inregistrat o crestere de peste 10%. În plus, elevii incluși în program au apreciat îmbunătățirea vizibilă a interacțiunii cu colegii.

   „Tehnologiile moderne constituie întotdeauna un punct de atracție pentru tineri, inclusiv în sistemul educațional.Sperăm ca tot mai multe școli și licee din toate județele țării să răspundă provocării noastre, pentru că miza este foarte importantă: accesul copiilor la o educație modernă, competențe și performanțe crescute și o implicare tot mai mare a acestora la școală”, afirmă Ovidiu Ghiman, Director Executiv Comercial – Segment Business Telekom Romania.

    “Sunt multe provocări pe care le întâlnim în cadrul sistemului nostru educațional. Una dintre acestea este accesul oricărui elev la conținut de calitate, indiferent dacă el se află în București, sau, mai ales în afara orașelor mari. Tocmai acest lucru am dorit să adresăm prin implementarea acestui proiect, deoarece credem cu tărie că, doar prin intermediul tehnologiei putem face educația accesibilă oricui, oricând si oriunde”, a declarat Dorin Pena, Director General Cisco România.

Ce spun cadrele didactice?

teleprezenta3

   „Pentru școala noastră, utilizarea acestor metode moderne a însemnat o schimbare de paradigmă. Atât elevii, cât și noi, profesorii, am învățat că educația tradițională se îmbină foarte eficient cu tehnologia. Elevii sunt atrași de noul mod de desfășurare și de predare a lecțiilor, sunt mult mai atenți și participă cu plăcere la ore.”, declară Monica Petre, profesor la Liceul Ion Creangă din Tulcea.

    „Prin utilizarea tehnicii de ultima generatie elevul se regaseste in propriul sau mediu, fiind familiarizat cu tehnologia iar profesorul are parte de entuziasmul elevilor, bucurandu-se, in acelasi timp, de facilitatile oferite de aparatura secolului XXI care ii face munca mai usoara.” spune Cristi Vieru, profesor Scoala Profesionala Germana Kronstadt.

   Se așteaptă ca în perioada următoare tot mai multe școli și licee din țară să adopte noile tehnologii, pentru a facilita procesul de formare a competențelor în rândul elevilor, dar și pentru o mai bună orientare a acestora spre etape ulterioare de studiu și spre integrarea profesională.

Tags:

Comentează şi tu