Deși învățământul formal pune artele pe ultima poziție în lista de priorități, în învățământul nonformal lucrurile stau exact invers.
Pentru că introducerea educației cinematografice și a educației prin film în școli este o prioritate a proiectului “Filme pentru liceeni”, i-am rugat pe ambasadorii programului să ne spună despre ce film le-ar vorbi liceenilor, dacă s-ar afla pentru o oră în spatele catedrei, în calitate de profesor de arte.
De ce educație prin film? Pentru că poți să călătorești gratuit prin alte țări și să cunoști alte culturi. Pentru că te provoacă să gândești. Pentru că este o invitație necesară către conștientizarea problemelor din societatea actuală. Prietenii ”Filme pentru liceeni” susțin educația prin film și ne spun ce peliculă ar arăta ei elevilor. Printre cei care au răspuns provocării se numără actorii Florin Piersic Jr, Iulia Verdeș, regizoarea Iulia Rugină și criticul de film, Irina Margareta Nistor.
Florin Piersic Jr. recomandă Mustang (2015), debutul regizoarei Deniz Gamze Erguven, un film multipremiat, plasat în societatea tradițională turcă despre care Piersic Jr. spune că este: “ – o fabulă extrem de necesară, în zilele noastre. Mulți o să mă contrazică. O să spună că nu e doar o fabulă, ci realitatea anului 2016, în multe locuri de pe planeta Pământ. Iar ei o să aibă dreptate. Oricum, până acum nu știu pe nimeni care să fi văzut filmul și să nu se fi îndrăgostit de Lale (personajul principal). Cel puțin la mine pe Facebook, Lale a primit numai inimioare. Așa că – vizionare plăcută.”
Iulia Verdeș: “Le-aș recomanda să vadă Moonrise Kingdom (r. Wes Anderson, 2012). Un film despre voință și încăpățânare, trecerea de la copilărie la adolescență, printr-o poveste fascinantă și emoționantă, o întreagă aventură a unei lumi imaginative, o poveste despre dragoste și evadare.”
Iulia Rugină: “Daca aș fi profesor pentru o zi i-aș îndemna pe elevi să vadă Modern Times (Timpuri Noi) – Charlie Chaplin (1936). Cred că e ușor să începi să înțelegi cinema-ul dacă o iei cu pași mici de la început, atât cronologic cât și ca limbaj. Și cred că un film de Chaplin poate să servească ușor drept litera A într-un alfabet absolut fascinant care poate urma.”
Irina Margareta Nistor: “Fără îndoială că aș alege Pădurea spânzuraților, filmul lui Liviu Ciulei (1964), impecabil cinematografic, perfect pentru a explica drama războiului și dilemele combatanților, dar și iubirea, prietenia, respectul, dragostea de țară.”
În anul școlar 2015-2016, în cadrul programului de educație prin film, “Filme pentru liceeni”, au avut loc 161 evenimente în 90 de licee din țară, la care au participat peste 15.000 de liceeni și profesori,
În noeimbrie 2016, echipa ”Filme pentru liceeni” va organiza o conferință de trei zile în cadrul căruia se vor prezenta rezultatele și impactul metodei utilizate. Evenimentul va încheia prima ediție a proiectului.