La sfârșitul primului semestru din anul școlar curent, Consiliul Județean al Elevilor Prahova a lansat un demers prin care elevii prahoveni puteau oferi feedback anonim cadrelor didactice de la clasă, prin intermediul unui formular anonim diseminat prin intermediul consiliilor școlare ale elevilor. În mai puțin de o săptămână, formularul a atins 1.853 de răspunsuri.

Reacțiile din partea Inspectoratului Școlar Județean Prahova nu au întârziat să apară. La două zile după ce formularul a ajuns în liceele din județ, conducerea instituției a acuzat unica structură de reprezentare a elevilor din județ de încălcarea prevederilor Statutului Elevului și ale Regulamentului privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal.

Biroul executiv al Consiliului Județean al Elevilor Prahova a explicat, în fața conducerii IȘJ, motivele pentru care demersul este legal, însă fără succes. Astfel, prin intermediul unora dintre directorii liceelor prahovene, care au transmis mesajele conducerii Inspectoratului Școlar, elevii reprezentanți din licee erau amenințați cu faptul că aceștia „își vor asuma nelegalitatea demersului dacă îl transmit elevilor.”, în ciuda faptului că demersul respectă întru totul prevederile legislației în vigoare. Mai mult, ne-au fost aduse la cunoștință situații în care, pe grupurile folosite în comunicarea diriginților cu elevii, au fost transmise mesaje prin intermediul cărora o parte din profesori îi îndemnau pe colegii noștri să nu completeze formularul, argumentând că de fapt interesele CJE sunt să folosească răspunsurile lor „în lupta împotriva cadrelor didactice”.

Din aceste considerente, reprezentanții elevilor au apelat la Asociația VeDem JUST, alcătuită din persoane cu vastă expertiză în domeniul juridic, pentru a solicita un punct de vedere asupra situației expuse. În data de 6 februarie, reprezentanții asociației anterior menționate au revenit cu un document, în care explicau legalitatea demersului demarat de către Consiliul Județean al Elevilor Prahova. Menționăm faptul că, în data de 7 februarie, Biroul executiv al CJE Prahova a transmis către Inspectoratul Școlar Județean Prahova o adresă oficială, la care era anexat documentul semnat de un judecător și un jurist, însă documentele transmise de noi au fost ignorate. Reprezentanții elevilor își exprimă profunda dezamăgire în raport cu poziția Inspectoratului Școlar Județean Prahova cu privire la demersul demarat de reprezentanții elevilor din județ.

În loc să dăm curs unor orgolii nefirești și să blamăm un demers care poate îmbunătăți actul educațional de la clasă, ar trebui, mai degrabă, să privim fondul problemei. Dincolo de nemulțumirile generate de faptul că elevii oferă feedback, pentru prima oară, asupra activității didactice, este necesar să conștientizăm că există probleme care necesită o rezolvare rapidă și nu este cazul să le aruncăm sub preș. Demersul Consiliului Județean al Elevilor Prahova este doar o aplicare a legii și nu își propune decât să ofere posibilitatea elevilor de a-și exercita un drept consfințit de Statutul Elevului, care atunci când este respectat, aduce beneficii pentru toți actorii implicați în sistemul de învățământ.

„Statutul Elevului oferă tuturor beneficiarilor direcți ai actului educațional dreptul de a oferi feedback semestrial anonim cadrelor didactice. Chiar dacă ne aflăm într-o perioadă complicată, în care sala de clasă a trecut în mediul virtual, asta nu înseamnă că drepturile elevilor nu trebuie respectate în totalitate. Suntem de părere că, într-un astfel de moment, în care educația este într-un moment de cumpănă, este nevoie să găsim, împreună, soluții pentru a crește calitatea actului educațional la cele mai înalte standarde. Facem apel la colegii noștri, cadrele didactice, dar și la reprezentanții Inspectoratului Școlar Județean Prahova să conștientizeze importanța demersului și să nu ascundă adevăratele probleme în spatele unor pretexte.”, a declarat Robert Avram, președintele Consiliului Județean al Elevilor Prahova.

Vrei sa comentezi?